BBP 10303
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Disediakan oleh:
DB110937
Subjek :
Kemahiran Hidup Bersepadu
Kelas :
Tingkatan 3 Merah
Bil. Pelajar :
18 orang ( lelaki sahaja)
Tempat :
Bengkel KHB
Tajuk :
Bab 2- Elektrik
Sub tajuk :
2.1 Mengira kos tenaga elektrik
Kemahiran : Pelajar dapat mempelajari bagaimana
membaca meter kWj dan mengira kos tenaga
elektrik yang dibekalkan oleh TNB di rumah.
Pengetahuan
Sedia ada : Pelajar telah mengetahui pengiraan
berasaskan hasil tambah dan hasil darab
yang akan digunakan untuk pengiraan kos tenaga elektrik.
Hasil
Pembelajaran : Di akhir waktu, pelajar boleh :
1)
Membaca meter
kWj dengan betul
2)
Menyatakan tarif
elektrik yang bersesuaian bagi setiap kes dengan tepat
3)
Mengira dan
menyatakan nilai kos tenaga elektrik dengan betul
BBM : Model meter kWj, contoh bil-bil
elektrik, laptop dan LCD projector, perisian power point, buku teks Tingkatan 3,set-set
soalan kuiz dan edaran latihan .
Nilai-nilai
murni : Kerjasama, bertanggungjawab,
jujur, bertimbang rasa, jimatkan tenaga elektrik.
KBKK :
membanding beza, mengingat kembali,
kritis dan membuat rumusan
MODEL ASSURE
A
-
analisis pelajar
|
1.
Bilangan pelajar – 18 orang
2.
Jantina – lelaki sahaja
3.
Kedudukan kelas – ke 2 dalam
tingkatan 3
4.
Waktu : waktu ke 2 dan 3 ( awal
pagi )
5.
Tempat : Bengkel KHB
6.
Pengetahuan sedia ada: asas
matematik yang baik
|
S
-
nyatakan objektif
|
Pada akhir
waktu, pelajar boleh:
1.
Membaca meter kWj dengan betul
2.
Menyatakan tarif elektrik yang
bersesuaian bagi setiap kes dengan tepat
3.
Mengira dan menyatakan jumlah
kos tenaga elektrik dengan betul
|
S
-
Pilih kaedah, media, bahan
|
1.
Menggunakan kaedah pengajaran
berpusatkan murid dengan guru sebagai pembimbing.
2.
Menggabungkan media elektronik
dan tradisional
3.
Menggunakan model atau benda
maujud, bahan bercetak serta elektronik
|
U
-
Gunakan media & bahan
|
1.
Model meter kWj, contoh bil-bil
elektrik, laptop dan LCD projector, perisian power point, buku teks Tingkatan
3,set-set soalan kuiz dan edaran latihan .
|
R
-
Dorong penglibatan pelajar
|
1.
Soal-jawab secara lisan.
2.
Kuiz berkumpulan
3.
Membimbing murid membuat rumusan
|
E
-
Nilai & semak
|
1.
Soalan secara lisan
2.
Kuiz secara berkumpulan
3.
Edaran soalan latihan
4.
Murid dibimbing sehingga boleh
membuat rumusan pelajaran
|
No comments:
Post a Comment